söndag 11 januari 2009

Slå ett slag för hemtjänsten!

I veckan fick jag kommentaren att jag tjänar för mycket. Av en brukare som jag är van vid att bli ifrågasatt av. Det som gjorde mig riktigt förbannad var dock att han hade en vän där, en tjej i min ålder som sa "Det tycker jag också." Enligt mig finns det vissa saker man inte kan uttala sig om förens man varit med om det själv. Tex. missbruk, barn, sorg och att jobba inom vården. Jag är jättenöjd med min lön, men jag tjänar inte mer än andra. Och helt ärligt, vad kan vara mer värt än att ta hand om andra människor?

Omvårdnad går inte att mäta i pengar, inte kärlek heller. Förstår folk inte slitet, ansvaret, omsorgen som krävs inom vården? Om det så är sjuksköterska, dagispersonal eller hemtjänst. Man har det yttersta ansvaret eftersom anhöriga inte finns på plats. Inom hemtjänsten har du uppgifter som att dela ut medicin och se till att det stämmer, hjälpa dom i säng, se till att dom får mat, handla, tvätta, städa och duscha. Prata med dom en stund för att lindra ensamhet. Men det tillkommer också oväntade saker, som att lugna dom ifall något hänt, hjälpa dom till sjukhuset, prata med anhöriga, hålla koll på ändringar, hålla en kommunikation mellan distrikssköterskor, sjukhus, anhöriga och hemtjänst. Du gör ditt yttersta för att dom ska få en skälig levnadsstandard. Du jobbar kvällar och helg. Det är ett jobb som ibland är svårt att släppa när du går hem för dagen.

Jag tror det skulle vara nyttigt för alla människor att testa på ett vårdyrke. Man får en annan förståelse för människor, får perspektiv och lär sig att det alltid finns två sidor av samma mynt. Alla har någon gång blivit omhändertagna, eller kommer hamna i den sitsen. Just för att förstå de som tar hand om dig när du är barn, blir gammal eller har problem så tror jag det är bra om man själv har den erfarenheten.

Folk som valt det här jobbet trots att det är så krävande, jobbiga arbetstider och oftast för lite betalt. Hur kan vi tjäna för mycket?

1 kommentar:

Carro sa...

du är bra lisa, heja! :D