fredag 16 januari 2009

Hokus Pokus

Idag ska jag till en kroppsbalanserare. Det låter otroligt flummigt men jag googlade och hittade en förklaring som faktiskt är förståelig. Man kan säga att det är alternativ medicin, och bygger på holism. Alltså att se till helheten. Istället för att behandla åkommor med tabletter försöker man hitta roten till problemet, sk blockeringar, och sen frigöra energin.

Min mamma har varit frälst på det här i flera år, och jag har gått dit några gånger, mer eller mindre motvilligt. Men nu när jag skulle sluta hos min psykolog kände jag att det kanske skulle vara nyttigt (till mamma, Linda och Helenas glädje). Det är som en sorts terapi. Du ligger på en bänk och kroppsbalanseraren frågar kroppen hur den mår. Både ditt medvetna och undermedvetna svarar. Man undersöker var det finns blockeringar till energinflöden i kroppen och till de olika chakran (det finns 7 huvudchakran; kronchakrat, pannchakrat, halschakrat, hjärtchakrat, solarplexus, mjältchakrat och rotchakrat).

Efter undersökningen gör man den sk balanseringen för att få kroppen på topp igen. Man försöker ta bort blockeringar och göra så att energin flödar på rätt sätt. Detta kan ske på olika sätt, tex genom massage, akupressur eller behandling av reflexzoner. Sen kan obalanser också hjälpas med tex att utesluta eller lägga till något i din kost, chakrabalansering och sjukgymnastik.

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för om jag tror till fullo på det här, eller håller med om allt dom säger. Men jag vet ju att tabletter inte löser alla problem, jag tror på samtalsterapi och det kan ju inte bli sämre, eller hur?

1 kommentar:

indala sa...

åh vad vi längtar efter fullständig utläggning om det imorgon, i varmvattenspoolen!