torsdag 15 januari 2009

End of an era

Igår låg jag i badet och läste ut sista Harry Potter. (lite senare än alla andra, jag vet.) Och det är ett sentimentalt slut på ett 8årigt förhållande. Minns så väl när min mellanstadielärare Anders började läsa Harry för oss i skolan. Han hade en egen röst för Hagrid och läste med sån inlevelse. Vi brukade sätta oss i hörnsoffan och vägra ha lektion förens han läste minst ett kapitel för oss. Hela sexan rådde Harry-feber (tillsammans med Beatles-feber) och jag slukade böckerna. Då brukade jag läsa på svenksa, på engelska och skriva summeringar jag fick betyg på. Jag brydde mig inte om jag läste trean före tvåan, bara jag läste. Sen har det växlat lite mellan åren men sommaren för två år sen läste jag femte och sjätte boken och jag hade Harry-feber igen. Och nu har jag alltså läst klart. Hela min ungdom, alla mina tonår och nu är det slut.

Inga kommentarer: