torsdag 6 november 2008

längta

det är svinkallt ute, och ändå var det bara 5 minus när jag gick upp imorse. varför är första kylan alltid värst, och varför kommer den som en chock varje år? det enda jag tänker på när jag cyklar till jobbet, cyklar på jobbet, cyklar hem från jobbet och fryser, gäspar och svettas om vartannat är att gå i ide. hur skönt det är att komma hem, komma in och byta om till tjocksockar och klänning och dricka te i soffan och inte behöva gå ut mer. för det är det bästa och mysigaste med vintern, och julen. min plan är att inte ha en plan. inte vara totaluppbokad och flänga, för det är just flänget som gör att det blir hundra gånger värre. att stressa med cykel i ishalka är inte lika charmigt som att promenera eller lika mysigt som att åka varm buss.

jag längtar så otroligt mycket till jul. jul och vinter hör ihop lite för mig, iallafall nu. och längtan kommer like clockwork varje år. längtar efter första advent och snöfall och att vandra omkring på stan. längtar efter bakkvällar och pysselkvällar. skriva rim och lacka paket. vill baka pepparkakshus och knäck och åka hem till tvb och se på luciamorgon med mina syskon. vill åka på julshowen i vännäs, för inget ger mig så mycket känsla som den. vill ligga i soffan och läsa och enbart röra handen mellan påsen med praliner och munnen. vill storstäda och julpynta. åka på ica maxi och köpa upp ett lager av glögg och risgrynsgröt. vill vandra omkring i snön och göra snöänglar. vill vardagslyxa och vardagsmysa. gå upp tidigt en söndag, äta storfrukost med tända ljus och sen gå och lägga mig igen. shit vad jag ska mysa i år alltså. (och anton med för den delen, jag vägrar att han blir my grinch who stole christmas :P)

vill.ha.jul

1 kommentar:

Anonym sa...

Tönt ;)