söndag 16 november 2008

I wish my life could feel like a high school musical

helgen har varit bra och lagom. lagom med jobb, lagom med sömn, lagom (aka massor) med mat. i fredags var det matkoma som gällde. jag, anna och anton bakade pizza. på fullkornsdeg och med konstiga ingredienser, som creme fraiche och tacofärs och pinjenöter. men gott blev det, när det var klart vid sisådär 10-tiden. sen var det megafilmkväll. och med mega menar jag att vi var nio pers som trängdes i och utanför soffan. vi såg music and lyrics och aladdin. klockrent!

idag har jag varit modig. riktigt modig för att vara mig. jag har sökt till umespexarnas årliga uppsättning. dom hade audition i helgen och jag vågade mig dit för att söka scen och sång. först fick jag sjunga; testa omfång, sjuna en visa och nobody's wife. det gick bra med tanke på hur oförberett dom ville att det skulle vara. sen fick jag ett kort manus om en djurpark och en motspelare. det var bara att köra, inför dom fyra som satt som publik. sen agerade min motspelare korvgubbe och jag skulle först vara en pratglad tant, sen en sensuell rysk spion och till sist en urblåst raggare. och det var så sjukt kul!

sen efter en promenad i snön var jag hemma och myste; tända ljus, en full tekanna och lite skrivarglöd. ikväll har jag och syster gett lillasyster tove sin present. vi drog med henne på bio och såg high school musical 3. och ja, jag vet att man inte får tycka att sånt är bra, men jag gjorde det ändå! det finns nog inget som får mig på så bra humör som musikaler. och jag sitter där och ler av glädje och för att jag märker att jag inte kan leva mitt liv utan det. det där som gör ont är en saknad djupare än jag vågar erkänna eller ens tänka på. jag glömmer så lätt, tror att jag inte har kärleken till det, men den finns där. och det är både fint och jobbigt att upptäcka. sen käkade vi kinabuffé och skrattade, pratade om nyårsmål och julklappslistor och annat systerligt.

helt klart en bra dag. nu lyssnar jag på high school musical soundtrack och jag tänkte stanna lite i musikal-bubblan ett tag till.

Inga kommentarer: