lördag 14 mars 2009

version

Jag är en sucker för akustisk musik. Speciellt låtar som görs om eller skalas ner till enbart en gitarr eller ett piano. Det finns en renhet, enkelhet, äkthet i dom låtarna. Dom kommer fram på riktigt. Och låtar jag inte alls tycker om kan jag älska i akustisk version. Ett exempel på det är Iron Maidens Run to the hills. Hellsong gör en helt fantastiskt vacker version på denna. På melodifestivalen 2007 (?) gjorde Tomas Andersson Wij om Carlos Evighet till en helt annan låt. Men så mycket bättre.

En annan låt, där jag visserligen tycker om orginalet, är Nelly Furtados version på Gnarls Barkley's Crazy. Så häftig och annorlunda. Jenny Own Young har gjort om Hot in here, också otippat men sjukt bra. Tyler Hilton har gjort en cover av Kings of Leon's Use somebody som finns på youtube. Endast piano och så vacker. Sen avgudar jag ju Darin, och han sjöng en avskalad version av Lena Ph's Det gör ont och på hans nyaste skiva finns även en akustisk version av Breathing your love. Me likey.

Sen har dansbandet Torgny Melins gjort en lugn version av Yours to keep. Ni vet, Teddybears Sthlms blippande låt och här är den bara så fin att man vill gråta.

Lyssna!

2 kommentarer:

indala sa...

Åh grymt. jag ska lyssna på alla!
lovie

Anonym sa...

Kolla in Lily Allens version av Womenizer :)